Bildgalleri

Historisk dag på Sannahed 2017

Historisk dag på Sannahed 23 september

Den tredje av kamratföreningens aktiviteter under 2017 innebar ett besök på Sannahed. Det blev en dag som gick i historiens tecken, en trevlig dag på heden där både K 3 och I 3 utbildade och övade under andra hälften av 1800-talet. För många blev det första besöket, ett efterlängtat sådant.

Vi samlades vid grenadjärernas gamla officersmäss för lite fika och trevligt umgänge innan vi guidades runt på mässen och Sannahedsmuseet där vi bland annat kunde beskåda de takkronor som en gång hängde på K 3 officersmäss på Sanna hed och stolar som kommit med från flytten från Utnäs Löt, övningsplats under senare delen av 1700 till halva 1800-talet. Före lunch hann vi sedan också med att se det så kallade ”Persedelförrådet”, ett 90-talsmuseum där man kunde uppleva prylar från hela 1900-talet; allt från en frisörsalong, ett kök, telefonens utveckling, en hel fotoaffär, ett klassrum, en lanthandel, motorcyklar, med mera, med mera, med mera.

Efter denna förmiddag bjöds vi på en välsmakande ärtsoppa med varm punsch, precis som förr i tiden. Efter ett antal ombackningar guidade Håkan Larsson och Jan Klingberg oss runt på regementsmarschen, en runda på några timmar runt både grenadjärlägret och husarlägret där vi fick hedens historia till livs. Vi fick se den plats där husarernas officersmäss låg innan den 1908 flyttades till Hallsberg och fick en ny ”karriär” som Folkets hus innan den sedermera brändes upp. Vi gick också i Lindallén där Bernhard Englund och Sven ”Ping” Petersson gjorde sitt bästa för att skapa hål i marken för de nya träden som planterades 1987. Där vi gick gatan fram mellan alla tältbottnarna märkta med skvadronsfärgerna, fortfarande synliga efter alla år, och befälstälten med de små stugorna på andra sidan gatan, försökte vi återskapa känslan av hur de hade det i lägret mellan 1846 – 1905. Rundan avslutades vid Husarkällan och minnesstenen uppsatt 1920 och designad av Prins Eugen där vi tog en gruppbild.

Efter en eftermiddagskopp åkte vi i samlad tropp till Kumla stadshus där Kumla kommun framsynt vårdar minnet av Livregementets grenadjärer genom att ha tagit vara på och hållt ihop mässen från Örebro som annars riskerade att spridas för vindarna. Xxx guidade oss runt på mässen bland möbler, tavlor och andra värdefulla ting. Man har verkligen försökt att återskapa mässen som den var, rum för rum.

Vi avslutade dagen med att äta en middag på mässen med kandelabrar och silverbestick i den fantastiska miljön innan vi bröt upp och tog oss hem igen fyllda av upplevelser.

Ett stort tack till våra kamrater Håkan Larsson, Jan Klingberg och Tony Klingberg som hade förberett allt och tog emot oss med öppna armar iklädda m/ä!

Vårresa 2014 till Carlskrona
Vårresa 2016
Medaljering Mali 02

I fredags, 151211, hedrades de som deltagit under Mali 02 under pompa och ståt. Medaljering genomfördes av bland annat ÖB, ATCH, Försvarsministern. Tal hölls av Sveriges Försvarsminister och general Andersson vilka framförde sitt stora tack till hela Mali 02 och inte minst till alla de anhöriga som stöttat sina nära och kära. Efter medaljering av Mali 02 medaljerades alla barn med en egen medalj. Efter detta bjöds samtliga på fika.

Vårresa 2015 till Stockholm

Årets Livhusarövning 1, Vårresa, gick i år till Stockholm. På gärdet mötte vår guide Claes Gravström upp för att ge oss en oförglömlig tur allt ifrån Livregementet till häst övningar över olika bortglömda garnisonskyrkogårdar till Livgardet till hästs kaserner.
Såsom seden bjuder intogs en värdig och god lunch på Karlbergs slott under kvällen.
Söndagen inleddes med studiebesök på ”K 1” och dess stallar, ridhus och mäss. Dagen fortsatte med att Kamratföreningen övervakade högvaktsavlösningen på Kungliga slottet.

Foto: Livhusar Petterzon och Beck-Friis

Högtidsdagarna 2014

Traditionsenligt har Livhusarernas Kamratförening genomfört Högtidsdagarna samt årsmöte under mycket trevliga former. Deltagarantalet stiger år för år och i år deltog ett drygt 60-tal Livhusarer under dagarna två. Kamratföreningen tackar alla som deltog och i och med detta bidrog till att Livhusarövningen blev så lyckad.

Livhusar Henrik Beck-Friis och S Petterzon

Nationaldagsfirande och K 3 besöksdag 2014-06-05--

C K 3 har beslutat att förlägga Livregementets besöksdagar tillsamman med Nationaldagsfirandet i Karlsborg. Detta firande drar årligen ca 10 000 besökare. I år utökades denna skara med ett femtontal Livhusarer.

Livhusar S Petterzon

Högtidsdagarna 2013

Livhusar Stensböll

K 3 besöksdag 2013-08-30--31

Under fredag och lördag samlades ett femton-tal medlemmar till C K 3.s besöksdagar.
Fredagen började med inkvartering på Vandrarhemmet för vissa och en del fick bo på gamla F 6. Vid 19 tiden samlades vi alla för att äta en enklare middag tillsammans för att därefter fortsätta med vårt utbyte av historier på mässen där vi servades på ett utomordentligt sätt av Inger Ivhammar. Vissa fortsatte långt in på småtimmarna men var uppe i god tid till den egentliga besöksdagen.
C K 3 hade ordnat till ett bra program med allt i från föreläsningar till materieldemonstrationer. Besöksdagen avslutades med en förevisning därsamtliga insatsförband deltog. Mycket uppskattat inför en tusenfaldig publik på Heden

Vårresa 2013, Halmstad

Årets vårresa gick till Halmstad med ”Slaget vid Halmstad” som huvudtema. Även vid detta slag deltog vårt ärevördiga regemente.

Fotografer: Livhusar Klingberg och Eriksson

Skvadrons- och plutonsfoton
K 3 1966 - 1967

Bilderna är tagna av Livhusar Roger Söderbom som gjorde sin vpl 1966 -1967.

Bilderna är tagna maj 66 tom mars 67 i 2 skvadron på K3. Eftersom vi
ombildade organisationen under utbildningen, är det två olika
”laguppställningar”. Jag var ju tex i ”Bilpluton” ett tag (körde 912)
men bodde tillsammans med pv-plutonen senare. Varje spaningspluton hade
en egen 912-förare. I pv-pluton var Johan Thorp öfu.
Jag håller på att identifiera de som finns på bilderna men det är inte
helt enkelt. Jag ska försöka så gott det går. Jag har gjort en lista med
vpl med bilder från de stora regementsbilderna. Jag skickar den så du
ser hur den ser ut just nu. Jag ska göra i ordning ett excelark med
översikt över bilderna också.
Jag letar också efter en vpl-förteckning med födelsedatum och det verkar
inte heller vara lätt. Det verkar inte finnas kvar mycket.
Bilder från övningar