Kamratföreningsmedlemmar!

Vi ser tillbaka på ett bra år 2016 och blickar fram emot 2017!

Under året som gått har vi blivit fler, vi är nu 842 st som delar erfarenheter och upplevelser från utbildning och tjänstgöring vid Livregementets husarer. Roligt att vi blir fler och fler. Ett medlemskap innebär ju en kontakt med regementet, att hålla sig informerad. De flesta väljer ju att hålla den nivån i sitt medlemskap, att genom tidningen Livhusaren få reda på vad som händer med regementet och Försvarsmakten. På det sättet stödjer man också föreningens verksamhet.

En del väljer också att engagera sig i samband med någon av de aktiviteter som föreningen anordnar. Under det gångna året har vi varit på besök på brigadmuseet i Karlstad, övernattat och umgåtts i Villingsberg och tagit del av regementets historia i Örebro. Utöver detta så deltog ett antal ur föreningen i samband med nationaldagsfirande i Karlsborgs fästning där det bland alla andra aktiviteter också fanns en regementsutställning. Under hösten har vi också träffats på Axelvalla hed med besök på Garnisonsmuseet och i samband med regementets högtidsdag genomfört en större träff i Karlsborg. Trevligt har vi haft tycker jag och alla andra som delat med sig av sina upplevelser.

Lagom till jul nu hoppas jag att alla fått Livhusaren i brevlådan och att ni får en trevlig läsning under helgerna framöver. Militärpolisutbildningen mellan 1956 och 1976 skildrades i en ”special” i 2016 års nummer som naturligtvis också innehåller lite från spaningsskvadronstiden, Jägarbataljonstiden och naturligtvis från dagens utbildning.

Nästa år, 2017, planerar vi föjande aktiviteter;

Först en vårresa till Linköping och besök på Helikopterflottiljen och Flygvapenmuséet. Det skall bli roligt att se och lära mer om den flygande verksamheten som ju regementet av idag är så involverad i. Vi planerar också att övernatta och umgås på Kvarns skjutfält norr Borensberg i Östergötland.  Orientering om Markstridsskolans verksamhet får vi också ta del av innan vi åker hemåt.

Nästa aktivitet under våren/försommaren är Nationaldagsfirandet i Sveriges reservhuvudstad Karlsborg där regementet också deltar med en materielutställning och kanske någon uppvisning – vem vet?

Under hösten kommer vi att träffas på Sanna hed strax utanför Kumla/Örebro. På denna hed övade husarerna under andra hälften av 1800-talet fram till dess flytten till nya kasernen i Skövde blev av 1905. Här ser vi fram emot att se och höra historia och om allt går bra, äta en bit mat på den flyttade I 3 mäss som nu finns i Kumla.

Den 30 november – 1 dec är det åter dags för att möta upp i Karlsborg för årsmöte trevlig umgänge och naturligtvis för att närvara på regementets högtidsdag.

2017 innebär också 350-år jubileum för Livregementet till häst, det moderförband som 1791 knoppade av sig i det som senare blev K 1, K 3 och I 3. Detta kommer att bli en del av tidningen Livhusaren i alla fall och vi får se vad mer det innebära.

En God jul och ett Gott Nytt 2017 tillönskas alla!