Traditioner

4 december – regementets högtidsdag

Regementets dag högtidlighåller minnet av slaget vid Lund 1676 då Livregementet med överste Nils Bielke i
spetsen i hög grad bidrog till segern över Danmark.Följ slaget vid Lund interaktivt via denna länk.Slaget vid Lund – Interaktivt.

Traditionsenligt startar högtidsdagen med frukost i eldarnas sken på heden. Därefter lämnar enheterna av till Sekundchefen som anträder marschen, med standarvakt och trumslagare i täten, genom Karlsborg till Fästningskyrkan. Vid V Befäl har Kamratföreningen, som alltid, ställt upp för att hälsa på Sekundchef och standarvakt.
När alla intagit sina platser i kyrkan vidtar sedvanlig högtidsceremoni som inleds med korumslag. Därefter talar präst och sedan Sekundchef om varför regementet högtidlighåller denna dag som är dagen för ”Slaget vid Lund”. Regementets marsch spelas.
Prisutdelning i form av olika utmärkelser sker, därefter spelas det traditionsenligt Marcia Carolus Rex. Klicka på denna länk om ni vill avnjuta denna marsch åter en gång. Uttåg av standar och fanvakt sker till Finska rytteriets marsch.Kamratföreningen samlas därefter i Generalssalen på mässen för traditionsenlig fika följt av årsmöte.