Krönika 2009

Strömsholms slott

Målet för resan var Strömsholms slott och Segersjö herrgård och nu undrar ni naturligtvis vad de platserna har med Livhusarerna att göra.

Vi inledde med att äta en god lunch på Kolbäcks Gästgivaregård cirka fem minuter från Strömsholm med traditioner från 1670-talet dvs då vår kung Karl XI var kung. Därefter reste vi den sista biten fram till Strömsholm.

Strömsholms slott, ett av de kvarvarande kungliga slotten i Sverige, som genom åren tjänstgjort som kunglig bostad, utbildningsplats för Arméns rid- och körskola och som nu fortfarande är en plats för ridutbildning, men nu civil sådan med kapplöpningsbana mm.

Med i kamratföreningskretsen var bl a före detta Strömsholmseleverna Jan Forssberg, Uno Bohman, Johan Molin och Björn ”Dynamitarden” Eriksson som blev nostalgiska under rundvandringen i lokalerna.

Segersjö herrgård

Segersjö herrgård ägs i dag av Robert Montomery Cederhjelm, son till skvadronchefen vid Livregementets husarer med samma namn. Den nuvarande ägaren tog emot oss med öppna armar och tillsammans med ordföranden Uno Bohman berättades historien om familjen och livet på Segersjö. Herrgården har sina anor tillbaka till 1100-talet och var på 1800-talet en kulturell samlingsplats. Segersjö har nu varit i familjen Montomery Cederhjelms ägo i inte mindre än nio generationer. Släkten utvandrade från Skottland 1722.

På Segersjö knöt vi också an på ett mycket påtagligt sätt till ”den vackra Mathilda Orozco” , som ni som brukar vara med vid kamratföreningens sammankomster känner till genom Uno Bohmans berättelser. Här knöt vi åter kontakten med henne som maka till Josias Montomery-Cederhjelm under första hälften av 1800-talet. Josias var under en period överste och chef för Värmlands fältjägarregemente, I 26.

Innan vi styrde kosan hemåt stannade vi till vid Lännes södra skola som för länge sedan lämnat uppgiften att vara skola och som nu framlever sina dagar som bostad och gårdsbageri. I en annorlunda miljö (den gamla gymnastiksalen med mera på andra våningen) tog vi en kopp kaffe (och thé) innan vi satte oss i bussen för färden hem.

2010 är det Bernadotte-året med anledning av att det då är 200 år sedan Jean Baptiste Bernadotte utnämndes till kronprins av Sverige. Detta kommer att firas på olika sätt bland annat med hästtävlingar och artistframträdanden på Segersjö.

Josias Montgomery Cederhjelm  Segersjö, Lännäs. Chef Värmlands feltjægere,  I 26, överste

Mathilda Valeria Beatrix d’Orozco Komponist Milano 1796 † 19/10 1863 d.a. spansk gesandt Nicolas Blasco d’Orozco

Robert Fredrik Montgomery Cederhjelm  ryttmästare vid Livregementets husarer

Fler bilder från resan hittar ni genom att klicka här