Vårresa 2011

Med Kamratföreningen till Göteborg maj 2011

Solen sken och utsikterna för en fin helg fanns där när ett antal husarer klev på bussen vid gymnastiksalen utanför fästningen i Karlsborg. Föreningens ständige förare Mats Svenningsson hälsade välkomna och styrde färden mot Skövde.

Nästa mötesplats var Skövde där Uno Bohman och Bengt Sandahl anslöt. Uno tog sin vana trogen direkt tag i mikrofonen och inledde resan med att berätta historier om skarprättaren Dahlman och hans första avrättning (Yngsjö mördaren). Hur han kom in på den historien kommer jag inte ihåg men han har alltid en förmåga att knyta upp sina historier med en plats eller årtal. Ett fantastiskt minne. Sedan finns det ju vissa årtal som alltid går igen och som kan användas som svar på Unos ständiga ”historieförhör”. Ett sådant årtal är 1858, ett årtal då det hände osedvanligt många saker.

När vi passerade förbi Axvalla hed så berättade Uno naturligtvis om den 16/6 1858 då fyra norska regementen och nio svenska regementen exercerade på Sanna hed. Soldaterna fick en jungfru brännvin extra och officerarna fick dagen till ära bayerskt öl att dricka. Tänk vad bra det kan vara när kungar besöker förbandet!

Värdshuset vid Vårgårda blev nästa stopp och vi fick möjlighet att fylla på magen inför det stundande besöket i Göteborg. Nästa gång som vi skulle kunna få mat var inte förrän på kvällen. Som erfarna soldater så vi alla till att höja stridsvärdet.

Efter att ha plockat upp fler husarer längs vägen var vi framme i Göteborg och Käringberget där Försvarsmaktens sjukvårdscentrum verkar. (De flesta av oss som var med talade dock mest i termer om KA 4 eller möjligtvis Amf 4 när vi nämnde platsen). Att försvaret är på plats i Göteborg är dock inget nytt, här har det varit militär trupp sedan 1700 talet.

Älvsborgs fästning

Älvsborgs fästning var namnet från början dvs från 1700-talet och framåt. Just det fort vi skulle titta närmare på nämligen Oscar II fort byggdes 1903 – 1907 och var således modernt och fint vid tiden för både 1:a och 2:a världskriget. I dag så har ju alla fasta befästningar blivit omoderna och lagts ner, fel eller rätt återstår väl att se. Men, det är ju klart, de kostar ju pengar att underhålla.

Vi passerade snabbt skylten med ”Fortet är avstängt för all personal” och kom in i ett bergsfort mycket likt det som finns i Vabergets fort i Karlsborg. Guiden Claes Tilander ledde oss uppför en smal trappa och vi lämnade Sven Oscarsson som post bakåt under den tid övriga trängde djupare in i fortet. Väl uppe på hjässan av berget tittade vi ut över havet. ”Att den här fästningen är större än Bodens fästning förstår ni när ni tittar ut över havsbandet och alla öar” sa vår väl insatte guide. Hela befästningen var dock mycket mer än just den plats vi stod på. Berget var perforerat och hade innehållit det mesta som behövdes för att kunna verka här. Att fästningen var strategiskt placerad förstod vi intill inloppet till Göteborg.  Här skulle ingen kunna ta sig fram utan att först slå ut den insprängda försvarsanläggningen.

Allt man såg uppe på toppen var kanonerna; 15,2 cm, 24 cm, 57 mm batterier var utplacerade på olika platser. De stora 24 cm kanonerna fick visa sin förmåga sista gången 1938/39 emedan de andra har skjutits med vid senare tillfällen.

När vi nu stod och blickade ut över inloppet till Göteborg så föll det sig inte sämre än att vi hade en husar som för närvarande var en av cheferna i hamnen bland oss, nämligen Erik Nicklasson.  Erik inledde sin bana på K 3 i Skövde som några av er kanske kommer ihåg. Han berättade om Nordens största hamn, Göteborgs hamn. Här finns en stor oljehamn som samsas med bilar, papper och stål. En halv miljoncontainrar lastas per år här. Det finns en containerterminal, en ro-ro terminal och en kryssningsterminal. Världens största containerfartyg kan lägga till här som tar 15000 20-fots containrar!

KA 4 förbandsmuseum

När vi var klara med Oscar II fort gjorde vi ett studiebesök på förbandsmuseet där Krister Fagervall guidade oss runt bland en mängd saker som också gav upphov till ett antal historier bland husarerna. Vi träffade också husaren Mikael Forsgren som för närvarande tjänstgör som bevakningschef i garnisonen. Mikael var vår kontaktperson på plats och föreningen vill gärna uttrycka vårt tack för det jobb som Mikael och hans hustru Carina la ner för att göra vår vistelse där så bra som möjligt. (Carina hade också fixat all mat som hungriga husarer inmundigade på kvällen).

När vi stod där utanför museet så framgick det också att det var några som hade ett jubileum att fira.  Det var Roland Johansson, Örjan Jävermo och Johan Thorp som firade 50 årsjubileum efter inryckningen på Livskvadron den 8 maj 1961. (se bild)

Middag

Vi inkvarterades i en kasern på området och bytte därefter om till middag. Till hemvärnets stora förvåning (Hemvärnsövning pågick och delar av hemvärnet höll till i samma kasern) ställde husarerna upp på gården och marscherade (ja, något i den vägen i alla fall) på kolonn till mässen med ordförande Uno i spetsen. Utanför mässen togs vi emot av chefen GarnE, Erik Pousar som också var vår guide i Göteborg dagen därpå.

Middagen Inleddes med en sillbit som enligt traditioner från I 15 avnjöts stående. (roligt med traditioner). Några husarsnapsvisor blev det i alla fall till sillen i gammal god ordning.

Det blev en mycket trevlig middag och samkväm efteråt där vi stod på terrassen och blickade ut över havet i ett underbart sommarväder. Kamratföreningens äldste deltagare Hugo Odelberg förärades föreningens guldnål som Uno fäste på kavajslaget.

Stadsvandring

Söndagens program bjöd på Stadsvandring i det gamla Göteborg. Med en karta från 1700-talet i handen och en av senare dato orienterade vi oss fram under ledning av Erik Pousar i de centrala delarna av stan, utgående ifrån Järntorget. Vi förevigade oss framför restaurangen Husaren på Övre Husargatan och gjorde ett besök på en gammal husarförläggning. Det var ett detachement ur Mörnerska husarregementet, K 7, numera Kronprinsens husarer, som med 40 – 50 man posterades i Majorna. Ordningstjänst innanför vallgraven var uppgiften. Husen blev sedermera polisstation för ridande polisen i Göteborg.

Den intressanta guidningen där vi såg hur Göteborg var tänkt att försvaras på den tiden avslutades vid Kronhusbodarna där vi satt ned på torget och njöt av en fika i solskenet. Vi avtackade Erik och tog sedan bussen åter mot Skaraborg

Fler bilder från resan hittar du om du klickar här